Informacja prasowa ZUS

1.Nie czekaj w kolejce! Umów się na wizytę w ZUS przez PUE lub telefonicznie

Zakład Ubezpieczeń Społecznych, jako jeden z nielicznych urzędów nadal przyjmuje klientów w swoich placówkach, także bez wcześniejszego umawiania. Wizyty odbywają się w ścisłym reżimie sanitarnym m.in. z zachowaniem odpowiedniego dystansu społecznego, w maseczkach lub przyłbicach, a także z dezynfekcją rąk przed wejściem na salę obsługi. Klienci są wpuszczani do wewnątrz budynku ZUS w zależności od dostępności stanowiska, na którym możliwe jest załatwienie danej sprawy.

Nie trzeba czekać w kolejce, by skorzystać z porad pracownika Sali Obsługi Klienta w ZUS. Wystarczy wcześniej taką wizytę umówić. Można to zrobić przez internet na Platformie Usług Elektronicznych ZUS lub telefonicznie. Aby umówić wizytę przez telefon w jednej z placówek Oddziału ZUS w Bydgoszczy, należy zadzwonić pod numer 52 34 18 126 (dotyczy to palcówek ZUS w Bydgoszczy, Inowrocławiu, Nakle, Świeciu, Tucholi, Żninie oraz Sępólnie Krajeńskim). Rezerwacja wizyt w placówkach Oddziału ZUS w Toruniu odbywa się pod numerem 502 008 635 (dotyczy placówek ZUS w Toruniu, Włocławku, Grudziądzu, Lipnie, Aleksandrowie Kujawskim, Brodnicy, Rypinie oraz Golubiu – Dobrzyniu) – informuje Krystyna Michałek, rzecznik regionalny ZUS województwa kujawsko-pomorskiego.

Podczas rezerwacji wizyty trzeba podać swoje dane – imię, nazwisko, PESEL lub serię i numer dokumentu tożsamości oraz numer telefonu komórkowego. Dodatkowo należy wskazać placówkę, w której ma się odbyć wizyta, sprawę, jaką chce się omówić z ekspertem ZUS oraz podać dzień i godzinę wizyty. Następnie na podany podczas rozmowy numer telefonu przyjdzie wiadomość SMS z terminem oraz numerem rezerwacji wizyty. Zawiera on 10 cyfr, które należy wpisać na ekranie urządzenia do wydawania numerków w placówce ZUS. Na wizytę może umówić się maksymalnie 6 dni przed jej terminem.

Większość swoich spraw w ZUS możemy załatwić online bez konieczności wychodzenia z domu. Zakład Ubezpieczeń Społecznych oferuje także bezpieczne formy kontaktu, jak e-wizyta, czyli wideorozmowa z pracownikiem ZUS czy Platforma Usług Elektronicznych ZUS. Te wszystkie rozwiązania mają na celu zwiększenie bezpieczeństwa i komfortu naszych klientów – wyjaśnia rzeczniczka.

2.ZUS uruchomił e – wizyty także w języku migowym PJM

Od 16 lutego osoby głuche i niedosłyszące mogą porozmawiać z ekspertem ZUS przez internet także
w języku migowym. Szacuje się, że liczba Głuchych osób w Polsce sięga około 500 tys., a 900 tys. Polaków ma poważny uszczerbek słuchu. Bariera komunikacyjna często uniemożliwia im samodzielne załatwienie spraw. To właśnie z myślą o tych osobach ZUS uruchomił e-wizyty w języku migowym PJM.

Od października ubiegłego roku klienci Zakładu Ubezpieczeń Społecznych mogą umawiać się na e-wizytę w ZUS. Codziennie taką formę kontaktu wybiera kilkaset osób. Podczas e-wizyty, czyli wideorozmowy z pracownikiem ZUS klienci mogą załatwiać swoje sprawy w ZUS bez konieczności wychodzenia z domu. Wystarczy połączenie internetowe i urządzenie z kamerą i mikrofonem np. telefon, komputer, tablet. Klienci mogą w ten sposób pozyskać informacje dotyczące emerytur i rent, zasiłków, kwestii związanych
z prowadzeniem firmy, czy potwierdzeniem profilu PUE. Uzyskają również informacje w zakresie świadczeń międzynarodowych. Teraz osoby głuche i niedosłyszące mogą także umawiać się na konsultacje w języku migowym PJM w sprawie zasiłków oraz emerytur i rent  – informuje Krystyna Michałek, rzecznik regionalny ZUS województwa kujawsko-pomorskiego.

Aby zarezerwować e-wizytę należy na stronie www.zus.pl/e-wizyta wybrać „umów się na e-wizytę”,
a następnie w prawym górnym rogu wybrać „umów e-wizytę w języku migowym (PJM)”. W kolejnym kroku należy wskazać temat wideorozmowy oraz zaznaczyć jej termine.

Warto dodać, że e-wizytę mogą również zarezerwować osoby niewidzące i niedowidzące. Na stronie e-wizyt zastosowaliśmy kolory i kontrast zgodne ze standardami dostępności WCAG 2.0.

3.Dodatkowy zasiłek opiekuńczy do końca lutego

Do 28 lutego można korzystać z dodatkowego zasiłku opiekuńczego. Tak jak w poprzednich tygodniach i miesiącach zasiłek przysługuje, gdy placówka oświatowa dziecka lub dorosłej osoby niepełnosprawnej jest zamknięta, lub działa w ograniczonym zakresie z powodu koronawirusa.

Dodatkowy zasiłek opiekuńczy ubezpieczony rodzic może otrzymać na opiekę nad dzieckiem do ukończenia 8 lat oraz nad starszym dzieckiem, jeśli ma odpowiednie orzeczenie o niepełnosprawności.  Ze świadczenia rodzic może również skorzystać, gdy z powodu pandemii dzieckiem nie może zająć się niania, z którą rodzic ma zawartą umowę uaktywniającą lub opiekun dzienny – informuje Krystyna Michałek, rzecznik regionalny ZUS województwa kujawsko-pomorskiego.

Do wypłaty zasiłku potrzebne jest oświadczenie rodzica. Należy je przesłać pracodawcy lub zleceniodawcy. Rodzic-przedsiębiorca składa dokument w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych. Wzór oświadczenia jest na stronie internetowej ZUS.

Warto przypomnieć, że zasiłek nie przysługuje, jeśli drugi z rodziców może zapewnić dziecku opiekę, np. jest bezrobotny, korzysta z urlopu rodzicielskiego czy urlopu wychowawczego.

Miesięczny zasiłek opiekuńczy – zarówno dodatkowy z powodu COVID-19, jak i przyznawany na tzw. zasadach ogólnych – wynosi 80 proc. wynagrodzenia. Wypłaca się go za każdy dzień, w którym sprawowana jest opieka, również za dni ustawowo wolne od pracy.

Dodatkowego zasiłku opiekuńczego nie wlicza się do limitu 60 dni zasiłku opiekuńczego w roku kalendarzowym, przyznawanego na tzw. ogólnych zasadach.

4.Szkolenia online z ekspertem ZUS

Trwają zapisy na bezpłatne webinarium pod nazwą „Platforma Usług Elektronicznych, jako wygodne i bezpłatne narzędzie kontaktu z ZUS” oraz „Jak samodzielnie utworzyć potwierdzenia danych z ZUS na PUE ZUS”. Szkolenie organizowane jest odpowiednio przez bydgoski i toruński oddział ZUS.

Webinarium będzie prowadzone online, za pośrednictwem platformy Cisco Webex Meeting. Odbędzie się ono 23 lutego o godz. 10.00 oraz 24 lutego o godz. 9.00. Aby wziąć udział w webinarium, wystarczy wcześniej zgłosić swój udział. Zapisy przyjmowane są najpóźniej na dzień przed planowanym szkoleniem.  Aby wziąć udział w szkoleniu „Platforma Usług Elektronicznych, jako wygodne i bezpłatne narzędzie kontaktu z ZUS”, należy do 22 lutego przesłać zgłoszenie uczestnictwa na adres mailowy katarzyna.robakowska@zus.pl. Osoby zainteresowane udziałem w szkoleniu „Jak samodzielnie utworzyć potwierdzenia danych z ZUS na PUE ZUS” mogą zapisywać się do 23 lutego, wysyłając maila na adres: sylwia.bratkowska-gburek@zus.pl. W treści należy wskazać datę i temat webinarium, liczbę uczestników (imiona i nazwiska), a także numer telefonu do kontaktu – informuje Krystyna Michałek, rzecznik regionalny ZUS województwa kujawsko-pomorskiego.

 

 

Zwiększ czcionkę
Wersja kontrastowa